VoIP staat voor Voice over IP, dus spraak over het internet. We hebben dan te maken met twee varianten: VoIP en Hosted VoIP. In de eerste situatie staat de telefooncentrale (PBX) bij u, in het tweede geval staat de PBX in een data center. U maakt als u via VoIP belt gebruik van het SIP protocol.
Goedkoop
VoIP is goedkoop, soms wel tot 50% goedkoper dan traditionele telefonie. Bovendien bellen VoIP-gebruikers onderling gratis en zijn de kosten locatie-onafhankelijk – mocht een medewerker via een andere vestiging of van thuis bellen, dan blijven de kosten toch gelijk.
Simpel
VoIP sluit moeiteloos aan op het huidige computernetwerk, er hoeft dus geen apart netwerk aangelegd te worden. Bovendien kunnen de meeste toestellen de verbinding doorlussen en heeft u dus maar één poort nodig voor PC en telefoon.
Onafhankelijk
Gaat u verhuizen of zit u tijdelijk in een ander pand? Geen probleem, een VoIP account is niet gekoppeld aan een geografische locatie, maar aan een centrale of een toestel zelf. Dit maakt verhuizen voordelig en simpel.
Flexibel
Toestellen kunnen geplaatst worden op iedere locatie binnen het netwerk, interne verhuizingen zijn dus geen probleem meer. Het is een kwestie van het toestel verplaatsen en weer aansluiten. Er hoeven geen extra instellingen aangepast te worden, zo worden verhuizingen simpel.
Capaciteit
VoIP is flexibel en goed schaalbaar, het aantal mogelijke poorten ligt tussen de 1 en de 1000. Hierdoor zal de telecom uw bedrijf nooit beperken.
Integratie
VoIP is makkelijk te integreren met ERP of CRM systemen. Zo kan er vanuit de pc gebeld worden en kan er bijvoorbeeld bij het binnenkomen van het gesprek al gezien worden welke klant belt zodat de kennis al paraat is.